De digisprong in onze school!

Ook onze school moest de afgelopen twee jaar mee aan boord springen van die razende trein van digitalisering, hybride leren en afstandsonderwijs. De digisprong zat er al aan te komen, maar ondertussen was bijscholing op het vlak van mediawijsheid toch echt noodzakelijk. Zo’n vernieuwingen kosten wel wat natuurlijk. Want niet enkel inzet en enthousiasme is broodnodig, ook de middelen moeten er zijn. Om dat financiële steuntje in de rug te krijgen, diende onze school een dossier in bij de Koning Boudewijnstichting. Deze organisatie voorziet middelen voor initiatieven van bijvoorbeeld scholen die oprecht willen vernieuwen met het idee bij te leren en doelbewust anderen te ondersteunen.

Ons project ‘Concrete ondersteuning, begeleiding en tools bij kritisch omgaan met mediawijsheid voor leerlingen, ouders en leerkrachten’ werd enthousiast onthaald en met dit financieel ruggensteuntje gecombineerd met eigen middelen én het bedrag dat we ontvingen van de regering konden wij op onze school het ondertussen verouderd tabletpark volledig vernieuwen, een aantal nieuwe smartboards aankopen en installeren én een leerkracht omscholen tot mediacoach om ouders en leerlingen veilig doorheen de digitale jungle te loodsen. Immers in deze nog altijd heersende pandemie speelt het sociale leven zich nog steeds vaak af achter een schermpje. Een beetje wegwijs om op een veilige manier hiermee om te gaan is noodzakelijk. Sociale media op de correcte manier gebruiken, leren omgaan met cyberpesten, veilige wachtwoorden aanmaken, meevolgen met een online les, ieder kind én ouder op het smartschool platform introduceren, ook voor het hybride leren was de nodige research én bijscholing nodig, enz … Dit alles had en heeft nog steeds ondersteuning nodig. Zowel bij de leerkrachten, de leerlingen en hun ouders. Hier op blijven inzetten is dus meer dan ooit belangrijk gebleken!